46 sekunder

Då var man tillbaka i vardagen igen, efter en helg i Göteborg.

Tänk vilken skilnad några sekunder kan göra på ett resultat.
Satte i höstas ett mål att springa Göteborgsvarvet på 1 tim och 50 min, detta efter att ha sprungit ett halvmara på 2,01,48.
Kände i börjat på året att detta skulle bli ett svårt mål att nå och jag började fundera på vad jag hade gett mig in på. När jag sedan sprang sydkustloppet, på 1,51,20 så tändes ett litet hopp att kanske skulle det gå.
Men inser när jag får mitt start nr och grupp, att det kommer att bli ännu tuffare då jag startar i grupp 17 av 19. Kommer att ha massa folk att springa om.


Vi åker hemmifrån på fredag förmiddag, för att få en halv dag i Göteborg. Nu blir det inte alltid som man tänkt sig och vi kommer inte upp fören vid fem tiden. 
Efter att ha kört runt och letat oss igenom göteborg´s centrum med husblien, hittar vi äntligen fram till mässan. Hämtar ut min nrlapp och tar samtidigt en tur på mässan. Helt otroligt vad mycket det finns att titta på. Hinner tyvärr inte kolla på allt, men det blir ändå lite nya träningskläder och ett par skor.

Undertiden som jag väntar på familjen, får jag verkligen underhållning i form av alla galna belister som skall fram och vissar noll hänsyn eller trafikvet. Är ett under att det inte hände några olyckor, villket jag är glad för.

Åker vidare till vänner för att ställa oss och sova där, skönt att inte behöva sova i smeten. Blir en sen kväll och vi är inte i säng fören runt midnatt.

Som tur är så sover barnen hyfsat länge på lördag och det blir frukost vid sju. Sedan blir det lek och lite spring med barnen. 
Tar en liten fika med vännerna innan vi beger oss in mot Göteborg igen. Var visst fler än vi som skulle in. Var lite kö på ett ställe. något som visade sig bero på broarbete och inget annat.
Parkerar vid Liseberg då övriga i familjen skal in där då jag är iväg och springer.
Känns inte rätt mot barnen att dom skall stå och trängas med allt folk runt banan. Då är det ju mycket roligare på Liseberg för dom. 

Vid tolv ställer sig mannen och skall göra mat, men jag börjar bli så nervös så någon mat får jag inte ner. Istället beger jag mig mot bussen som skall ta mig till startområdet.
Gick hur smidigt som helst att ta bussen och inte behövde jag vänta heller då vi kom samtidigt till hållplatesn. Ibland skall man ha tur.
Tar en tur på mässan idag också, är lite mer folk så man ser inte så mycket.
Går istället och väntar i en av alla köerna till bajamajorna, för att sedan sätta mig på en bänk i solen och njuta.
Passade såklart på att kolla in dom första startgrupperna när man ändå var på plats.

45 min före min start gör jag min klar för att lämna in min väska, tar en sista vända till "majan", vill inte bli tvungen att kissa längs med vägen.
Når min startfålla 15 min före start och hinner inte bli så nervös. Får någon form av svimatack precis när startskottet går men det ordnar sig och jag kan fortsätta utan några problem.

Hur gick det nu då.
Startskottet för oss i grupp nr 17 gick kl 15,46 och vi kom iväg fint och dom som tog det lite lugnare sprang till höger. Så det var inte så trångt på vänstersidan utan det var bara till att springa. Kändes skönt att inte behöva sicksacka sig fram hela tiden, utan bara köra.
Allt rullade på bra och den första bron ställde inte till med några större problem för mig, kanske hade det med att göra att vi hade medvind. Vilket såklart gjorde att det blev motvind vid bro nr 2, inte lika kul. Efter sista bron kom det återigen massa publik längs med banan, vilket är supperkul. Lite iriterande med dom som springer över banan utan att se sig för. vet inte hur många gånger jag fick saktaner och hoppa till sidan för att inte krocka med publik som gick över banan.

Vid 18 km sa benen stopp och jag var riktigt nära på att geupp och gå. Men en snabb titt på klockan säger mig att jag har chans att nå mitt mål. I med lite energi och hittar en rygg som jag bestämmer mig för att följa, detta funkar och jag kommer i mål. Glad men trött.

Tiden stanade på 1,49,14 vilket gav mig 46 sekunder tillgodo. Jag är verkligen nöjd med min tid.
Frågan är nu bara om man skall springa varvet nästa år också, eller man skall leta efter något annat roligt lopp. Har ju några lopp inplanerade som jag vill springa nästa år.

                          

Efter att ha fått min medalj och banan, hämtar jag ut mina saker och beger mig mot bussen tillbaka till Liseberg. Något som vissar sig vara svårare än att ta sig till starten. Var betydligt fler som skulle åka hem och det blir diskutioner och tjafs, då dom "bara" kör fram en buss åt gången. Men vid den 3 bussen kommer jag med och vid sju tiden är jag åter hos familjen.
Då går mannen och dottern in på Liseberg för att få åka några av dom större karusellerna som dom inte kunde åka då pojkarna var med.

Vid tio är vi åter tillbaka hos våra vänner för att sova. Lånar deras ducsh, så skönt. Somnar gott men sover inte lika bra då stora pojken har fått problem med andningen och tappar den flera gånger under natten.

På söndagen säger vi hjdå till vännerna och far än en gång in till Göteborg, men denna gång stannar vi närmare slotskogen. I dag skall barnen springa och få medalj. Något som dom gjorde alldeles perfekt alla fyra.

        

  
Nu skall jag ta det lite lugnare denna vecka och på söndag skall jag springa morsdag loppet, tillsammans med dottern.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0