Peritendinitis crepitans. Senknarr

Nu vet jag vad det är som gör sååååååå grymt ont i min arm och tydligen så beror det på att armen har pompenserat axelrörelsen som har varit fel sedan jag blev misshandlad för 1,5 år sedan.
 
Hoppas på bättring hos en av dom nya kiropraktorn som jag går hos. Lite kul att dom 3 som jag går hos, jobbar på helt olika sätt och med helt olika hjälpmedel.
Men dom är helt suveräna på det dom gör.
 
 

Peritendinitis crepitans. Senknarr

ICD-10: M70.0

 

Definition

Inflammation/fibrinutfällning i senskida, oftast i underarmarnas sträckare eller akillessenan.

 

Orsak

Ofta efter ovana och frekventa rörelser, t.ex. lövkrattning eller jogging.

 

Symtom

Handled: Smärta vid dorsalflexion, eventuellt också vid radialdeviation. Akillessena: Smärta vid belastning.

 

Status

Krepiterande ljud som både hörs och känns. Känsla av ”kramsnö”. Smärta vid sträckning av engagerad sena.

Behandling

Självläkande. Snabbast och effektivast är intravenös injekion av Heparin 15000 IE/dag i 3-4 dagar. Alternativt NSAID i gel eller tablett.

 

Aktuella Mediciner

Antikoagulantia: Inj Heparin.

NSAID: T Diklofenak. T Ibuprofen. T Naproxen. T Orudis Retard. Gel Orudis. Gel Siduro. Gel Voltaren.

 

Info ovan kommer här ifrån.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0